Ermeni Kökenli Mayram ve Hamparsun Torosoğlu Anlatıyor

Mayram Torosoğlu, 10 yıllık komşusu Semiha Hanım ile ilişkilerini anlatırken, “Biz onlara gideriz, onlar da bize gelir. Birlikte yer, birlikte içer, birlikte güler, birlikte ağlarız. Türkiye’de beraber yaşamaktan çok mutluyuz” diyor. .

Birlikte güler-ağlarız

Yeşilköy’de oturan Mayram ve Hamparsun Torosoğlu, Türkiye’de yaşayan Ermeni kökenli ailelerden birisi. Kendilerine ait Yeşilköy’deki bir dairede yaşayan çifte Hrant Dink cinayetini ve Türkiye’yi sorduk. Aldığımız cevaplar, Türk ve Ermeni kökenli vatandaşların arasında en ufak bir problem olmadığını ortaya koyuyor.

İşte, 59 yaşındaki ev kadını Mayram Hanım ile ondan yedi yaş büyük olan işadamı eşi Hamparsun Bey ve yakın dostları Müslüman Semiha Hanım’ın sorularımıza verdiği samimi cevaplar:

Türkiye’de yaşamak sizin için neyi ifade ediyor. Komşularınızla ilişkiniz nasıl?

İnsan olan herkesle aramız iyidir. Hepimizin Allah’ı bir. Allah insanları yaratmış, insanlar dal, budak olmuş. Dini farklı olmuş bu hiç fark etmez. Karşı apartmanımızdaki komşularımızla çok sık görüşüyoruz. Onlarla beraber vakit geçirmekten inanılmaz zevk alıyoruz. Aynı kültürü paylaşıyoruz. Yediklerimiz, içtiklerimiz aynı. Bizim için hiçbir şey fark etmiyor. Aynı şekilde yaşıyoruz. Tek farkımız; dinlerimiz. Ama nihayetinde hepimiz biriz. Mesela Semiha Hanım da benim karşı apartmandan komşum. Birbirimizi o kadar çok severiz ki, ilişkimiz kardeşlik ilişkisi gibidir. Semiha Hanım ile pencerelerimiz karşı karşıya. Yanyana gelemediğimiz zaman camdan cama görüşürüz. Biz onlara gideriz, onlar da bize gelir. Birlikte yer, birlikte içer, birlikte güler, birlikte ağlarız. Türkiye’de beraber yaşamaktan çok mutluyuz.

Semiha Hanım, komşularınızı nasıl tanırsınız?

Ben bu apartmana 10 yıl önce taşındım. Dostluğumuz ilk gün başladı. Ne yalan söyleyeyim, kimseden görmediğim yakınlığı onlardan gördüm. O kadar sıcakkanlı insanlar ki... Birbirimizi çok severiz ve sık arayla görüşürüz. Ben de onları kişilikleri ve insanlıklarından dolayı seviyorum. Kimseyi dini, dili ve ırkından dolayı ayırmam. Biz onlara onlar bize saygı ve sevgi gösterir. Aynı mangalın başına toplanır, aynı türküyü, şarkıyı söyleriz.

Mayram Hanım, cinayet ve sonrasındaki eylemi nasıl değerlendiriyorsunuz?
Bana göre cinayet sonrası açılan pankartlar “sizinle beraberiz” anlamını taşıyordu. Burada niyet önemli. İlk günden beri aynı şeyi düşünüyorum. İyi niyetli düşünen böyle hissediyor. “Biz sizin yanındayız, acınızı paylaşıyoruz” mesajını aldık. Hatta size bir olay anlatayım: Hırant Dink’in cenazesinin kalktığı gün doktora gitmiştim. Kapıdan içeri girdiğimde doktor bey, “Başımız sağolsun. Çok üzgünüm. Cenaze, kötü bir güne denk geldi. Randevularımı iptal edemedim. İptal edebilseydim törene katılacaktım. Ama benim yerime eşim katıldı” diyerek hepimizin bir olduğunu hissettirdi. Doktorun bu davranışı çok hoşuma gitti. O kadar mutlu oldum ki. Ayrıca Hrant Dink çok değerli bir insandı. Çok aydın bir kişiydi. Yazık oldu. Ama biliyorum ki Müslüman’ı da Ermenisi de çok gözyaşı döktü. Senelerdir beraber yaşıyoruz. Ben başka bir şey düşünemiyorum.

Türkiye Cumhuriyeti kimliği taşımaktan mutlu musunuz?

Tabii ki de çok mutluyuz. Mutlu olmasak burada yaşar mıyız? Bizim atalarımızdan tutun torunlarımıza kadar hep Türkiye’de yaşadık. Çok da mutluyuz Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmaktan.

Ramazan ve Kurban Bayramı’nda neler yaparsınız?

Ben Ramazan ve Kurban Bayramları’nda komşularıma giderim ve onların bayramlarını kutlarım.

Hamparsun Bey nerede askerlik yaptınız. Arkadaşlarınızla aranız nasıldı?

Ben askerliğimi Malkara Keşan’da yaptım. 95 Piyade alanında Karargâh Bölüğü’ndeydim. Askerliğim çok normal geçti. Çok güzel arkadaşlıklarım oldu.

Birlik ve beraberliğin fotoğrafı

Çok kalabalık bir aile olmalarına rağmen Torosoğlu Ailesi’nin çok sık görüştükleri müslüman aile dostları ve komşuları da var. Hatta röportaj yapmak için kapılarını çaldığımızda bizi karşı apartmanlarında oturan müslüman komşuları Semiha Güngör’le beraber karşıladı. İki komşu yan yana Ermeni ve Müslüman Türklerin bir bütün içinde çok da mutlu olduklarını kanıtlarcasına duruyorlardı.

Tercüman 5 Feb 2007

Bolsohays Istanbul Armenians

Hiç yorum yok: